Bokslut hösten 2025
Inför bokslutet finns det flera viktiga saker att tänka på för att säkerställa att allt blir korrekt, effektivt och enligt Skatteverkets regler. Mycket av detta arbete kanske din konsult gör och upprättar för dig. Här är en sammanfattad checklista:
Viktiga punkter att tänka på inför bokslut
1. Samla och stäm av underlag
Se till att alla verifikationer (kvitton, fakturor, bankutdrag) är bokförda eller om konsulten bokför för dig se till att du har skickat in alla kvitton. Kontrollera att balanskonton stämmer, t.ex. bank, skattekonto, kundfordringar och leverantörsskulder.
2. Periodiseringar
Intäkter och kostnader ska bokföras på rätt år. Exempel: elräkningar för december som kommer i januari ska periodiseras till december. Skicka in fakturor som har upprättats till kund efter räkenskapsåret som avser arbete detta år och även leverantörsfakturor vars kostnad har fakturerats i efterhand och avser detta år.
3. Inventering och värdering
Har ni lager? Gör en lagerinventering och värdera enligt lägsta värdets princip (anskaffningsvärde eller nettoförsäljningsvärde). Viktigt att detta görs på räkenskapsårets sista dag. Gå igenom inventarier – har bolaget någon inventarie som inte längre används och kanske till och med har skrotats?
4. Försäkringar
Skicka in kopia på bolagets alla försäkringar. Pensionsförsäkringar kan man ofta få en samlad information om årets avsättning för kontroll mot bokföringen.
5. Årsbokslut eller årsredovisning
Enskilda firmor med omsättning under 3 miljoner kan göra ett förenklat årsbokslut. Aktiebolag och större företag måste göra en årsredovisning enligt K2 eller K3. Detta hjälper din konsult dig med att veta vad som gäller för dig.
6. Digitalisering och systemstöd
Använd gärna ett affärssystem för att samla bokföring, kvitton, lager och fakturor – det förenklar bokslutsarbetet. De flesta av våra kunder använder Fortnox och dit är det enkelt att skicka in underlag digitalt, fråga efter din unika mailadress för att skicka in underlag direkt i ditt företags bokföring.